دربــاره مـعـاونـت
مـعـرفی مـعـاونت آمـوزشـی :
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی با هدف ارتقاء کیفیت و کمیت آموزش در دانشکده های وابسته به دانشگاه ایجاد شده است؛ این معاونت با توجه به حفظ کرامت انسانی و شایسته سالاری، تفکر کار گروهی و رضایت مخاطب را سر لوحه کار خود قرار داده و با سازمان دهی مدیریت های "مطالعات و توسعه اموزش پزشکی"، "امور هیات علمی"، "تحصیلات تکمیلی"، "آموزش مداوم"، "امور آموزشی"و "دبیرخانه اجرایی هیات جذب" فعالیت می نماید.
رسـالـت :
رسالت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زابل تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز جامعه و نظام سلامت می باشد که از طریق فعالیت های برنامه ریزی, هدایت و انجام پژوهش در آموزش, آموزش اعضای هیات علمی, و ارزشیابی مستمر تحقق می یابد.معاونت آموزشی دانشگاه برای ارتقای آموزش, مسؤولیت پذیری و مشارکت صاحبان منافع در دسترسی به هدفهای سازمانی، حفظ ارزش های انسانی و عدالت در راستای حفظ و ارتقای سلامت جامعه کوشش می کند.
چـشـم انـداز :
معاونت آموزشی دانشگاه به عنوان متولی اولین رسالت، یعنی آموزش، نقش مهم و حیاتی در پیشبرد اهداف دانشگاه در سطوح ملی و بینالمللی دارد. این حوزه با فعالیتی گسترده در سطوح متنوع تحصیلی، خیل عظیمی از دانش آموختگان را در حوزه های مختلف علوم سلامت به جامعه تقدیم میکند. این دانش آموختگان با استفاده از منابع غنی و توانمندیهای عظیم موجود در دانشگاه در مقاطع و رشتههای گوناگون تحصیل نموده و هر یک با اندوختهای از دانش و تجربه دانشگاه را به قصد ارائه خدمت در جامعه و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ترک مینمایند. عملکرد این معاونت به صورت کلی شامل فراهم کردن زیرساختهای لازم برای آموزش، مدیریت خدمات آموزشی، کنترل، پایش و ارزشیابی آموزشهای ارائه شده، و تحقیق و توسعه در حوزه آموزش میباشد. بخشی از این فعالیتها مستقیماً در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه پیگیری و ارائه میشود و برخی به صورت غیر مستقیم در لایههای محیطی و از طریق دانشکدههای موجود انجام میپذیرد.دانشگاه علوم پزشکی زابل با دارابودن هیأت علمی کارآزموده، محققین برجسته، و نیروهای آموزشی کارآمد توانسته است با فارغالتحصیل کردن تعداد زیادی از متخصصین درحوزههای مختلف، نسبت به تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور اقدام نماید.
اهـداف مـعـاونـت آمـوزشـی
ارتقای کمی و کیفی فرآیند آموزش از طریق:
الف) توسعه فلسفه های نوین در حیطه های آموزش پزشکی
ب) توانمند سازی اعضای هیات علمی در حیطه آموزش علوم پزشکی منطبق بر استانداردهای موجود
ج) سازماندهی، هدایت، نظارت و انجام پژوهش های مرتبط با آموزش پزشکی
ه) سازماندهی، هدایت، نظارت و اجرای ارزشیابی آموزشی(درونداد-فرآیند-برونداد)
مدیریت عالی و یکپارچه کلیه امور مرتبط با اعضای هیات علمی در جهت استفاده کامل از پتاسیل ها و توسعه توانمندی های آنان در راستای ارتقای کیفی و کمی آموزشی، پژوهشی و خدماتی جهت وصول به اهداف زیر:
الف) ساماندهی و تسریع در انجام کلیه امور مرتبط با کارگزینی اعضای هیات علمی و انجام فرآخوان(نیاز سنجی؛ جذب؛ به کارگیری)
ب) برنامه ریزی و هماهنگی لازم جهت ارائه آموزش های مورد نیاز اعضای هیات علمی
ج) پایش و ارزشیابی مستمر عملکرد اعضای هیات علمی و انجام امور کارشناسی مرتبط با ترفیع و ارتقای و تغییر وضعیت اعضای هیات علمی
د) شناسایی نیازهای و زمینه های بالقوه رفاهی و فرهنگی و تمهید راهکار اجرایی، جهت پاسخگویی به نیازهای اعضای هیات علمی
ه) پیگیری امور فوق برنامه پیشکسوتان آموزشی و اعضای هیات علمی بازنشسته
و) تلاش در جهت ارتقاء اخلاق حرفه ای – پزشکی در بین اساتید و تلاش در جهت گسترش فرهنگ خودباوری ملی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه
ز) تلاش در جهت گسترش تقوا و ارزش های اسلامی و تحقق الگوی معلمی
سیاست گذاری در حیطه تحصیلات تکمیلی و بورس دانشگاه از طریق:
الف) نظارت بر عملکرد دانشکده ها در حوزه تحصیلات تکمیلی
ب) برنامه ریزی برای توانمند سازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
ج) توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی براساس ظرفیت های و پتاسیل های دانشکده ها
د) سامان دهی وضعیت بورسیه ها و دانشجویان متعهد به دانشگاه
برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش مداوم برای فارغ التحصیلان علوم پزشکی و پیراپزشکی با اجرای انواع برنامه های حضوری و غیر حضوری
ارائه کلیه خدمات آموزشی به دانشجویان از بدو ثبت نام بعد از فراغت از تحصیل از طریق سه اداره خدمات آموزشی، تحصیلات تکمیلی، دانش آموختگان.